Ilyen esetben sem merül fel senkiben, hogy le kellene lőni néhány politikust?
Íme:
"Hogyan lehet azt elmagyarázni egy átlagembernek, hogy 100.000 forint jövedelem után
a 17 százalék adó miért 21.590 forint, és miért nem 17.000?
Lehetséges, hogy a 17%-os személyi jövedelemadó ténylegesen 21,5%, és az 5 millió forintos alacsonyabb adósáv valójában csak 3,9 millióig tart? Ha ez így van, akkor egyszerűen átvertek minket?
Angyal József okleveles adószakértő Sólyom László köztársasági elnökhöz fordult azzal a kéréssel, hogy a 2010-re megszavazott adótörvény változásokat ne írja alá, megfontolásra küldje vissza a Parlamentnek vagy kérjen előzetes normakontrollt az Alkotmánybíróságtól.
Idézzük az adószakértő igen tanulságos elemzését, folyamodását:
A 2010-re megszavazott személyi jövedelemadó változások megítélésem szerint túlléptek egy határt. Az elmúlt húsz évben még nem volt példa arra, hogy egy "technikai módosítás" egyetlen célja a magánszemélyek és a média megtévesztése legyen!
Hogyan lehet azt elmagyarázni egy átlagembernek, hogy 100.000 forint jövedelem után a
17 százalék adó miért 21.590 forint, és miért nem 17.000?
Hogyan lehet elmagyarázni, hogy neki adóznia kell a jövedelmét nem képező 27 százalék munkáltatói járulék után is?
Hogyan lehet elmagyarázni, hogy már 3,9 milliós jövedelem felett belép a magasabb adósávba, pedig az adótábla szerint csak 5 millió forint felett kerül magasabb adósávba?
A megszavazott szja változásokról tévesen jelent meg, hogy a jövedelmek bruttósításra kerülnek. A jövedelmek bruttósítására nem kerül sor, szó sincs szuperbruttósításról! A most megszavazott adóalap-kiegészítés "magyar találmány", ilyen a világon nincs!
2010-től a magánszemélynek nemcsak a jövedelme után, hanem a költségvetés bevételét képező 27 százalék munkáltatói járulék (adóalap-kiegészítés) után is pluszban még 5% illetve 9% személyi jövedelemadót kell fizetnie.
Ezt is a magánszemélytől vonják le. Összességében tehát 22%, illetve 41% személyi jövedelemadót fizet.
Az 5 milliós sávhatár tartalmaz 1,1 millió költségvetési bevételt képező munkáltatói járulékot is. Így a magánszemély már 3,9 milliós jövedelem felett belép a felső sávba.
Ez az adótábla átlagjövedelemig egyértelműen adóemelést jelent.
Az adóemelés kompenzálása - kizárólag a bérjövedelemmel rendelkezőknél (!)
- az adójóváírás drasztikus emelésével valósul meg, ami 2002-ben egyszer már elhibázott lépésnek minősült. A megbízási szerződéssel (nem bérjövedelem), havi 158 ezer forintot kereső magánszemély biztosan nem tartozik a felső tízezerbe, de Ő mégis 68 000 forinttal több adót fog fizetni.
Kiküszöbölve a - megítélésem szerint Alkotmányellenes - adóalap-kiegészítés torzító hatását a megszavazott adótábla a következő jövedelem alapú adótáblának felel meg:
Adótábla:
3 937 000 forintig az adó 17 + 4,59 = 21,59 százalék,
3 937 000 forint felett 850 000 és a felüli rész 32 + 8,64 = 40,64 százaléka
Adójóváírás:
15 100 Ft/hó, 2 510 000 jogosultsági határig.
E fölött 15%-os ütemben fogy el.
Az Alkotmányban megfogalmazott arányos közteherviselés erősen torzul, amikor a minimálbér és az átlagjövedelem között keresők között ugyanazért a munkáért 181 200 forint adófizetési kötelezettség különbség lesz aszerint, hogy bérjövedelmet vagy például megbízási díjat kap a magánszemély.
Az adózási szakma nem tűrheti szó nélkül a személyi jövedelemadó törvény politikai célú megnyomorítását" egy nemzetközi gyakorlattól eltérő magyar találmánnyal".
Egy ország hitelessége szempontjából szükség van az adórendszerünk múlttal, jövővel és más országok adóterhelésével való összehasonlítására. Ezt, a most megszavazott technikai módosítás" lehetetlenné teszi."
Nem ez a jó irány!
Angyal József regisztrált okleveles adószakértő, okleveles matematikus,
Forrás: MTI OTS cégvonal